گروه سیاسی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارمین گزارش خود را نیز در دوره ریاستش درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کرد؛

گزارشی که از همان ابتدا تکلیف خود را با اشاره به اینکه می‌خواهد به بررسی اجرای اساسی قطعنامه‌های 13سپتامبر 2012و 18نوامبر 2012شورای حکام علیه ایران بپردازد مشخص کرده و گفته بر حوزه‌هایی متمرکز است که ادعا می‌کنند ایران در آنها به‌طور کامل تعهدات الزام‌آور خود را اجرا نکرده است.

ترجیع بند گزارش یوکیا آمانو به شورای حکام و شورای امنیت نیز همانند گزارش‌های قبلی او درخواست مجدد برای دسترسی به سایت پارچین است که یک در میان بین پاراگراف‌های این سند تکرار شده‌اند و می‌گوید که هیچ توافقی درخصوص یک رویکرد ساختاری برای حل و فصل مسائل باقیمانده مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای و هیچ موافقتی توسط ایران با درخواست آژانس برای دسترسی به سایت پارچین حاصل نشده است.

آمانو در ابتدای گزارش خود با بیان اینکه شورای امنیت اعلام کرده اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه‌هایش درخصوص ایران الزام‌آور است تأکید کرده که مفاد مربوطه قطعنامه‌های یادشده شورای امنیت که براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده‌اند مطابق شرایط این قطعنامه‌ها الزام‌آور هستند. او با این رویکرد به استقبال بندهای بعدی گزارش خود از ابعاد پرونده هسته‌ای ایران می‌رود. با این همه نشانه‌هایی از راستی ایران در برنامه هسته‌ای‌اش از خلال 58 بند گزارش بدبینانه مدیرکل آژانس قابل مشاهده است.

پاراگراف‌های 4-6گزارش آمانو به این موضوع اختصاص دارد که یک مدالیته (رویکرد ساختاری) هنوز میان ایران و آژانس نهایی نشده است. اما آژانس در این گزارش‌ها به محتوای مسئله و استدلال‌های ایران هیچ اشاره‌ای نکرده است. ایران عقیده دارد الگوی مدالیته اوت 2007نمونه خوبی برای تدوین هر نوع مدالیته جدید است و مدالیته جدید باید تمام کننده باشد. در پاراگراف هفت، آژانس بر این نکته مهم تاکید می‌کند که حتی تأسیساتی که در آن قطعنامه‌های شورای امنیت اجرا نمی‌شود، تحت پادمان است. مطابق پاراگراف 10گزارش، ایران تاکنون 7611کیلوگرم اورانیوم پنج درصد و 8.232کیلوگرم اورانیوم 20درصد تولید کرده است.

مطابق همین پاراگراف، ایران 3.96کیلوگرم از ذخیره اورانیوم 20درصد خود را به کارخانه تولید صفحه سوخت (FPFP) برای تبدیل به U3O8(صفحات سوخت راکتور تهران) تزریق کرده است. این مقدار بیش از50 درصد ذخیره اورانیوم 20درصد ایران است و نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات غربی‌ها، هدف اصلی ایران از غنی‌سازی‌ 20درصد، نه انباشت مواد، بلکه تأمین سوخت راکتور تهران است که این کشورها از فروش آن به ایران خودداری کردند. مطابق پاراگراف11ایران 10414ماشین در نطنز نصب کرده است. این عدد نشان‌دهنده آن است که ایران از گزارش قبلی تاکنون 991ماشین دیگر به نطنز افزوده است. بندهای مشابه اخیر در گزارش آمانو حکایت از آن دارند که با وجود فشارها غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران افزایش یافته است.

کد خبر 191588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز